VARİS TEDAVİSİ SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Varis Tedavisi Sonrası Dikkat Edilmesi Gerekenler

ENDOVENÖZ LAZER ABLASYON (EVLA) TEDAVİSİ SONRASI DİKKAT EDİLMESİ GEREKENLER

Öncelikle şunu belirtelim çok fazla ilerlememiş varislerin tedavisinde yani kılcal varislerin yada ufak kabarıklık oluşturan varislerin tedavisi sonrasında dikkat etmeniz gereken bir şey yoktur . Bu hastalarımızın sadece birkaç gün varis çorabının giymesi yeterli olacaktır.

Ancak ciddi ilerlemiş varislerin tedavisinde hem endovenöz lazer ablasyon hem ultrason eşliğinde skleroterapi yi beraber uyguladığımız hastalarda aşağıdaki maddeler geçerlidir.

İşlem sonrasındaki ilk 10 günlük periyotta;

1. İşlem sonrası ilk gece ve ertesi gün hafif ağrınız olabilir. Size reçete ettiğimiz ağrı kesici ilacı hemen işlemden sonra  temin edin ve kullanmaya başlayın. Özellikle ilk 3 gün kullanmanızı öneririz.
  2. İlk 10 gün Orta Basınçlı Kilotlu Varis Çorabının (usulüne uygun olarak) giyilmesi çok önemlidir (Uyku ve duş haricinde devamlı kullanılmalı ve sabah ayağını yere basmadan daha yataktayken giyilmelidir).
  3. Tedavi günü değil, sonraki gün yatmadan önce duş alabilirsiniz. Duş alırken tedavi bölgesine fazla sıcak su tutmamaya dikkat edin.
  4. Hergün 30-40 dakika yürüyüş (spor ayakkabısı ya da rahat bir ayakkabı ile) yapılması çok önemlidir.
  5. Tedavi bölgesinin güneşe ya da sıcağa maruz bırakılmamalıdır.
  6. İşlem başarılı olduğunda kapatılan damar sertleşecek ve bir ay içerisinde vücut tarafından rezorbe edilip yok olacaktır. Bu süre zarfında kapatılan damarda sertlik ve gerginlik hissetmeniz normaldir ve geçicidir.
  7. İyileşme sürecinde kahverengi renk değişiklikleri ya da hafif ağrılı topaklaşmış sertlikler normaldir. Kaygılanmayın hepsi geçicidir.
  8. İlk günlerde fazla ayakta durmaktan ve çok yorulmaktan sakınmalısınız. Dikkat etmezseniz ayağınızda yada bacağınızda şişme olabilir. Şişme olur ise ayaklarınızı havaya kaldırıp dinlenme sürelerinizi artırın, çorabı kesinlikle sabah  ayağınızı yere basmadan giyin ve çıkarmayın, yürüyüşlerinizi aksatmayın ve size reçete edilen ağrı kesicinizden kullanın . Tüm bunlara rağmen şişlik bir sure devam edebilir, tedirgin olmayın. Ancak hepsine dikkat etmenize rağmen 3 günden fazla süren şişliğe şiddetli ağrı ve kızarıklık  da eşlik ediyor ise bizimle mutlaka irtibat kurun.

İlk 10 gün bu uyarılara uyulması (özellikle fazla ayakta kalınmaması, yürüyüşün yapılması ve varis çorabının giyilmesi) işlem sonrası komplikasyonların  engellenmesinde çok önemlidir.

Ayrıca işlemden sonra 1. Ay ve 6. ay kontrolleri ihmal edilmemelidir.

Varis hastalığı yapısı gereği tekrarlamaya meyilli bir hastalıktır. Tedavi sonrasında varislerinizin tekrarlamaması için yıllık kontrollerinizi aksatmamalısınız. Bu kontrollerde ufak bile olsa başlangıç aşamasında varisler hemen çok erken dönemde kolayca tedavi edilirler.

Yukarıda belirtilen durumların dışındaki  sıkıntılarınızda bizi direk arayabilirsiniz. Geçmiş olsun!

Girisimsel Radyoloji & Meme Radyolojisi

Maltepe Üniversitesi Tip Fakültesi