MAKALELER

ELİMİNASYON DİYETİ NEDİR? KİMLER UYGULAYABİLİR?

Eliminasyon Diyeti Nedir? Kimler Uygulayabilir?

Fonksiyonel tıbbın olmazsa olmazları arasında yer alan eliminasyon diyeti bağışıklık sistemi hastalıklarını tedavisinde etkili bir bakış açısı sunar. Sıkı bir yiyecek sınırlamasına giden bu diyet sayesinde hastalarda görülen fonksiyon bozuklukların önlenmesi sağlanır. Böylelikle hastalığın tedavisi yapılır. Bu diyetin odak noktası ise vücut sistemlerinde bazı gıdalara karşı intolerans belirleme ve arındırmadır.

Eliminasyon Diyeti Kimler İçin Uygundur?

Temel olarak alerjiye ve duyarlılığa neden olan gıdaların beslenmeden çıkarılmasına odaklanan eliminasyon diyeti 6 hafta kadar sürer. Beslenme listesinden alerjiye, duyarlılığa ve intoleransa neden olan gıdaların çıkarılmasının ardından şikayetler ortadan kalkar. Ardından ise çıkarılan bazı yiyecekler yeniden yavaş yavaş beslenmeye eklenir. Böylelikle sorun yaratan gıdalar tespit edilmiş olur. Bu diyetin yardımcı olduğu şikayetleri sıralamak gerekirse;

• Hazımsızlık, gaz, şişkinlik ve diğer gastrointestinal şikayetler
  • Eklem ağrıları
  • Sürekli yorgunluk
  • Baş ağrıları
  • Bilinç bulanıklığı
  • Sık soğuk algınlığı yaşayanlar
  • Bağışıklık sistemi şikayetleri olanlar
  • Kaygı ve depresyon gibi ruh hali bozuklukları

Bu diyetten istenilen sonucu alabilmek için bir tıp uzmanı tarafından yapılması çok önemlidir. Ayrıca hastanın uzmanın önerdiği beslenme sürecine harfiyen uyması gerekir.

Eliminasyon Diyetinin Uygulandığı Hastalıklar

Yapılan araştırmalara göre eliminasyon diyeti irritabl bağırsak sendromu olan bazı hastaların semptomlarını azaltmaya yardımcı olmaktadır. Fonksiyonel bozukluğa neden olan birçok hastalığın tedavisidir. Ayrıca kronik olan başka hastalıkların şikayetlerinin azaltılmasında da olumlu katkılar sunar. Fonksiyonel tıbbın bu diyeti uyguladığı hastalıkları sıralamak gerekirse;

• İrtitabl bağırsak sendromu ve diğer gastrointestinal bozukluklar
  • Çölyak hastalığı
  • Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu
  • Egzama ve alerjik şikayetler
  • Migren
  • Astım
  • Tükenmişlik sendromu

Söz konusu bu sınırlama, diyeti her ne kadar kilo aldıran besinleri beslenme düzeninden çıkarsa da bu amaçla uygulanmamaktadır. Ancak beslenme düzeninde yoğun şeker ve tatlandırıcı içeren besinlerin çıkarılmasının kilo verdirmeye de olumlu katkıları vardır. Bunun yanında bağırsaklardaki harabiyeti önlemeye yardımcı olduğu için şişkinlik ve hazımsızlık şikayetlerini iyileştirir. Dolayısıyla hastanın şişkinliğini giderildiği için kilo verdirdiği hissi yaratır.

Eliminasyon Diyetinde Püf Noktalar

Bazı gıdaların elimine edilmesinden bu ismi alan beslenme düzeni, kesinlikle bir fonksiyonel tıp hekimi ya da fonksyonel tıp diyetisyeni tarafından uygulanmalıdır. Çünkü beslenme düzeninden bilinçsizce bazı besinlerin çıkarılması mineral ve vitamin eksikliğine yol açabilmektedir. Beraberinde de bu eksiklikten kaynaklanan hastalıklara sebep olabilir. Bu yüzden diyet uygulandığı dönemlerde kan değerleri uzman tarafından yakından takip edilmelidir. Diyetten başarılı sonuç alınması için ise öncelikle uzmana mevcut sağlık koşulları, yaşam tarzı alışkanlıkları beslenme şekli gibi konularda eksiksiz bilgi verilmelidir

Bireylerde mevcut bağışıklık sistemi hastalıklarının tedavisi ve hastalıkların önlenmesi için uygulanan eliminasyon diyeti uzmanın önerdiği süreden daha uzun tutulmamalıdır. Ayrıca uzmanın belirttiği gıdalar önerdiği şekilde diyet listesinden çıkarılmalıdır. İkinci aşamasında ne zaman beslenme düzenine eklenmesi önerildi ise o zaman eklenmelidir. Gerektiğinde ise uzman tarafından gıda takviyeleri önerilebilmektedir. Özellikle glutamin ve ribozun birlikte olduğu saşeler (Glutariboz) eliminasyon diyetinde barsak geçirgenliğinin düzeltilmesinde ve duvarın onarılmasında önemli bir destek olacaktır.